
Tényleg baj, ha a robotok (AI) elveszik a munkát?
Egy korábbi blogbejegyzésemben a megbízhatóság stratégiával foglalkoztam és már a bejegyzés írása során egyre több indulat gyűlt fel bennem, amikor a különböző megbízhatatlansági példákkal hozakodtam elő. Akkor ezt a frusztrációt egy rövid, a címben is szereplő kérdésfelvetéssel ventiláltam ki magamból. A kérdést feltettem, de nem válaszoltam meg, na, majd most!
Mint minden írásom ez is teljesen szubjektív kizárólag személyes meggyőződéseken alapul és maximum vitaindítónak szánom.
Az már talán vitán felül áll, hogy immár Magyarországon is egy meglehetősen feszes munkaerőpiaccal van dolgunk, azaz a betöltetlen álláshelyek száma és a munkaerő-kínálat (tehát az álláskeresők száma) egyensúlyban van, nem tolonganak egy-egy pozícióért, sőt bizonyos területeken már egyenesen az importált munkaerő dominál.
A verseny jótékony hatással van a gazdaság minden területére, hiánya pedig szintén közismert problémákhoz vezet. Ha egy munkaerőpiacon nincs vagy gyenge a verseny, a szereplők könnyen elkényelmesednek, ellustulnak, a gyengébb képességű, esetleg lustább munkavállalók is éppúgy a felszínen maradnak, mint tehetségesebb, lelkiismeretesebb, motiváltabb társaik, ami egy másik problémához vezet, de ezzel most nem foglalkozunk. A munkáltató jobb híján kénytelen szemet hunyni mindezek felett, mert annak is örül, hogy egyáltalán talál(t) munkavállalót.
Ebbe az állóvízbe ugrott egy jó nagy ”seggest” az AI és fröcskölt telibe szó szerint mindenkit. Hirtelen mindenki félteni kezdte az állását, azt a pozíciót, amit egyébként sokan semmibe nem néztek, meg sem becsültek igazán, hisz’ a munkavállaló az úr a háznál. Hát persze, ki más?! És tudjátok mit? Ha az AI (vagy a robot) nem rontja el a Mekis szendvicsemet, a szolgáltatóknál a mesterséges intelligencia adminisztrál (és nyilván nem fog hibázni), ha egy étteremben nem a pincér, hanem egy robot szolgál fel, ha az ügyfélkapcsolati munkatárs nem lesz seggfej, az ügyfél jobban jár, elégedettebb lesz! Jobban járok én is, Te is, mindenki (is)!
És hogy mi lesz a sok léhűtővel? Hát majd észbe kap és jobban megbecsüli a munkáját, esetleg fejleszti magát és versenyez majd egy másik pozícióért. És hogy ezzel ki jár a legjobban? Ugyancsak az ügyfél, a fogyasztó.
Te, én, mindenki (is)!
dr. Márton Zoltán